Hannes dopdag

Hannes har ju sin sagt varit förkyld och i torsdags började jag också känna mig lite krasslig. Skippade mamma/barn träningen för att inte göra det värre. Det hjälpte ju dock inte då jag i lördags vid 05 snåret vaknade med feber och alldeles tjock i halsen. Yes! Bra tajming där, nu när Hannes ska döpas. Petade i mig två Alvedon och försökte sova någon timma till.
 
Så dagen började ju inge vidare för mamman iallafall men de två alvedonen gjorde susen och jag mådde helt ok sen när dagen började på riktigt. Åkte till "jobbet" där jag beställt frallor och även tårtorna. Tog mig sedan till lokalen vi skulle vara efter dopet och min mamma och Mathias mamma kom och hjälpte till med förberedelser. 
 
Vid 11 var vi klara med smörgåsarna och lite andra förberedelser och åkte hem för att svida om och piffa till sig lite. 
 
Dopet var kl 13 och allt gick jättebra! Vi började med att sätta oss ner i bänkarna och sjunga första psalmen innan vi skulle ställa oss där framme. Mathias bror Christian, som var fadder tillsammans med min syster Rebecka, höll Hannes. När vi satt där och orgeln drog igång såg jag hur "sureläppen" kom fram och sen kom tårarna. Han blev nog lite rädd stackarn. Men det gick snabbt över och under resterande tiden var han lugn och gäspade lite emellanåt :)
Vår vän Emelie sjung "sång till friheten" och det var så vackert och fint ❤
 
Efteråt åkte vi då till församlingshemmet för kaffe, macka och tårta. 
Presentbordet var helt överfullt och Hannes fick väldigt många fina saker. Tänk vad mycket fina människor han och även vi har runt omkring oss!
 
 
Lite kuriosa om dopklänningen
 
Det är från början min farmors mors brudslöja. Hon gifte sig på midsommarafton 1931. 5 januari 1932 föddes min farmor och brudslöjan syddes om till dopklänning som farmor var först att döpas i. Sedan har min faster, pappa, kusin, jag och mina systrar döpts i den. Allas namn är inbroderade på klänningen så nu ska även Hannes namn få sin plats på den. Eftersom det endast varit en pojk (min pappa) som döpts i den innan var den väldigt tjejig med rosa band och rosa rosor fastsydda vid halsen och på ärmarna. De var som tur var lätta att nästa upp och ta bort och jag valde att bara ha ett blått band på den nu när Hannes skulle ha den. 
Roligt att den har en historia bakom sig :-) 
 


Kommentarer
tanniz

Fint dop, ett härligt minne att bära med sig. Och skönt när det är över :) så kände jag iaf om namngivningen
Mysigt med en klänning som betyder något extra. Hade också haft en som gått i släkten om vi valt att döpa. För vi körde en vanlig enkel klänning på namngivningen.

Svar: Ja, det var en fin dag men också skönt att det är över ;) Det är verkligen kul när det finns en historia bakom :)
thewaytoyou.blogg.se

2014-10-03 @ 11:42:21
URL: http://tanniz.bloggo.nu


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thewaytoyou.blogg.se

resan mot vår högsta önskan, dig ❤ Hannes ❤

RSS 2.0