Ersättning

Nu har helammningen gått i graven!
Har haft hemma ersättning "just in case" och förra veckan gjorde den premiär i Hannes mage. Började att han var helt hysterisk en kväll förra veckan och fick inte ro att ta bröstet. Då fick han först flaskan så han lugnade ner sig och sedan tog han bröstet. Dagen efter bestämde jag mig för att testa ett mål med bara ersättning och shit vad han slurkade i sig! 
På lördagen skulle mamma och pappa ha honom på kvällen för vi skulle på fest och då hade han lätt ätit i sig 210ml utpumpad mjölk som jag lämnat. Fick lånat en elektrisk bröstpump i fredags och när jag testade den på söndagen så fick jag efter 30 min ut 120 ml och igår 70 ml på 25 min. Jag har alltså inte tillräckligt att erbjuda vår lille matglade son. Bara att konstatera. Är ändå nöjd att jag kunnat helamma honom i över 3 månader. 
 
Så nu kör vi lite både och. Jag ammar på natten men på dagen blir det mestadels ersättning. Fyyyyy fasen vad bajset helt plötsligt ändrade lukt och konsistens pga ersättningen. Luktar vidrigt :P 
 
Tycker fördelen med flaskan också är att jag VET att han får i sig mat och att han faktiskt står sig ca 4 timmar till nästa mål. Innan var det sällan det gick mer än 3 timmar emellan. Hittills i veckan när han fått ca 200-210 ml (vilket han lätt slurkar i sig) runt 9-10 så har han somnat vid 11-12 och sovit i 1.5-2 timmar. Skönt! 
 
Eftersom Mathias var komjölksprotein allergisk när han var liten har vi valt att köra på en ersättning som inte är baserad på mjölk. Den är dock satans dyr! 229kr för 450g mot 69kr för 500g "vanlig". Helt galet! Hörde av en vän att hon fick samma ersättning utskriven på recept av BVC till hennes dotter och att det därmed var gratis. Ska höra med BVC nästa gång om det går att göra något liknande. 
 
Vill hålla själv :)
 


Kommentarer
nathalie

Vill inte vara sånn men Mjölkproteins allergi är inte ärftlig, så det kan vara bra och ge vanlig så att han också blir "utsatt". Man märker ju snabbt ifall de är allergiska emot det. Men hör med BVC😉

Svar: Nä, det är möjligt men känns ändå som den kanske är lite mer skonsam mot lilla magen. Utsatt för mjölk kommer självklart bli så småningom och då får vi se. Hoppas innerligt att han slipper allergier. Han får brås på sin mor helt enkelt ;)
thewaytoyou.blogg.se

2014-09-05 @ 00:36:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thewaytoyou.blogg.se

resan mot vår högsta önskan, dig ❤ Hannes ❤

RSS 2.0