Barnmorskan

Idag var Mathias och jag hos vår BM och denna gången var det dags att skriva en sammanfattning av graviditeten samt önskemål på kommande förlosning. Jag har ju inte så mycket att jämföra med men får nog säga att denna graviditet har gått relativt smärtfritt. Jag har ju hört så mycket värre historier så jag ska absolut inte klaga och jag är nöjd. Inför förlossningen vill vi självklart ha eget rum om det går och angående smärtlindring vill jag försöka klara mig med lustgas OM jag gillar den vill säga. Jag är öppen för epidural om jag känner att det behövs men vill försöka klara mig utan.
 
Annars ligger bebis som den ska och sf måttet låg på 37 cm. Har ökat 1 cm i veckan de senaste veckorna. Hjärtljuden lät bra, ca 150, och enligt BM är det en riktigt piggelin bebis som hon brukar kalla den :) 
Fick ett stick i fingret för att mäta hb värde och blodsocker. Hb värdet var på 137 vilket var riktigt bra med tanke på de senaste mätningarna som mätt 117 och 120. Så järntabletterna verkar göra sitt. Vikten var lägre än senast vi mätte, wehooo, vilket också tyder på att det nog var en hel del vätska då vi mätte efter påskhelgen. 
Blodtrycket däremot var fortfarande inte helt bra, 130/90. De har en gräns på 140/90 så övertrycket klarar ju sig men undertrycket var i riskzonen. Ingen äggvita i urinen men lite blod. Så jag får komma tilbaka på fredag med nytt urinprov och mäta blodtrycket för att ha allt under kontroll. Jag mår ju bra så det är ju ingen fara på taket men bra att ha lite extra koll.
 
Efter BM besöket så var jag inne och lunchade med mina arbetskollegor då mitt jobb ligger bredvid vårdcentralen där jag var. Alltid lika trevligt och mycket gravid/förlossningssnack blev det i lunchrummet :) 
Passade även på att göra denna veckans handling. När jag fortfarande jobbade tyckte jag att jag handlade varje dag efter jobbet och kortet drogs hej vilt :P men nu när man är hemma brukar det bli en gång i veckan vilket känns bra. Nu åker man inte till affären i onödan om man säger så! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thewaytoyou.blogg.se

resan mot vår högsta önskan, dig ❤ Hannes ❤

RSS 2.0