Egentid

Hannes har somnat och äntligen får man lite egentid i soffan framför datorn eller tv:n.
Det här med att vara nyblivna föräldrar till en nyfödd bebis är då inte alltid en dans på rosor! Det har vi fått erfara i helgen. Började i fredags att han var lite grinig på eftermiddagen men somnade gott i vagnen när vi skulle över på grillkväll hos grannarna vid 18. Då sov han till 21.45 då det var dags för amning och sen somnade han lite till. Vi gick väl hem vid 23.30 och han sov fortfarande. Han vaknade senare på natten och då började den "jobbiga" helgen. Jag ammade och bytte blöja men han ville då inte sova och skrek mest. Somnade i korta omgångar innan det var dags att vakna för mer skrik. Stackars Mathias som skulle upp på svensexa med samling 06.15 var inte jättepigg när klockan ringde vid 05. 
 
Jag var alltså själv hela lördagen och Hannes ville fortfarande inte vara nöjd. Frustrerande när man ammat, rapat och bytt blöja och han fortfarande skriker som en stucken gris :/ såg att han var rejält trött och han var på väg att somna flera ggr men vaknade nästan direkt och flaxade runt. Gick ut på promenad i regnet och då somnade han i vagnen. YES, tänkte jag men så fort vi kom hem vaknade han. Så här höll vi på hela dagen och enda gången han egentligen var tyst och nöjd var när jag ammade. Vid 20.30 var han dock helt slut och däckade mot mitt bröst och sov helt ok under natten. 
 
Söndag förmiddagen var rätt lugn och skön. Vi skulle på kalas kl 14 och han somnade i bilen. Väl framme vid kalaset vaknade han och var rätt missnöjd under hela tiden. Suck! Måste bära runt på honom hela tiden annars är det skrik och panik. På kvällen hade vi massa besök här och han var nöjd emellanåt. När de gått fick vi badat honom och sen somnade han gott mot mitt bröst igen.
 
Tror att värmen har gjort sitt under helgen och han har behövt mycket vätska vilket resulterar i många amningstillfällen. Känns som man inte gör annat och länge vill han gärna ligga också. Sen tror jag att det varit väldigt mycket för honom de här första 2 veckorna hemma. Vi har ju haft besök eller vart iväg varje dag sen vi kom hem. Mycket intryck att smälta för vår lille kille. Så denna veckan får bli lugnare och så hoppas jag att Hannes blir lugnare. 
 
Idag har vi bara varit hemma och vid två tillfällen har vi sovit då han somnat på mig och jag passat på att blunda samtidigt. Han har dock även denna dag skrikit ganska mycket och att ligga själv går absolut inte. Hans snälla farmor var här och gick en promenad med honom så jag kunde äta lunch och plocka iordning lite här hemma. 
 
Ja, så det är inte alltid så lätt med de små liven när de skriker och man inte vet vad som är fel. Kommer säkert vara lite tufft nu så här i början innan vi kommer in ordentligt i någon form av vardagrutin. Bara att kämpa på och jag vet ju att alla positiva stunder kommer väga upp de jobbiga 1000 ggr om <3


Kommentarer
L

Ett tips är att prova ersättning när dom blir så frustrerade, bara litegrann, 20-30 ml.. Ibland behövs en liten extra kick med näring :) vår lille Lowe behöver det ibland, både amning och ersättning.
Jag håller med dig, det är svårt att veta vad dom vill ibland💙

Svar: Tyvärr vågar jag inte testa ersättning då Mathias utvecklade allergi när han fick det vid ca 3 veckor. Det finns väl dock soja baserade ersättningar man kan testa istället för mjölkbaserade. Ska prata med BVC nästa gång jag ska dit :)
thewaytoyou.blogg.se

2014-06-03 @ 00:23:14
URL: http://livetpakvarnen.blogg.se
sandra

Låter som att det är jag som skriver!
Preciiiis samma här :S

Svar: Jasså? De kanske är släkt på något vis ;) Det vänder nog snart hoppas vi på!
thewaytoyou.blogg.se

2014-06-03 @ 13:01:24
URL: http://sandraochmaria.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thewaytoyou.blogg.se

resan mot vår högsta önskan, dig ❤ Hannes ❤

RSS 2.0