Sista träffen + BM besök

I tisdags em/kväll var vi alltså på sista träffen med föräldrargruppen. Den här gången var en sköterska från bvc där och informerade lite om deras jobb. När vi fött vårt barn ska vi kontakta dem så kommer de på hembesök. Känns skönt då jag tror att första tiden spenderas mest hemma med att försöka komma in i föräldrarrollen. Vilken stor förändring det kommer bli! Spännande!
Vi pratade också mycket om vad som händer efter barnet är fött. Så som att moderkakan ska ut, barnet ska undersökas, vägas, mätas, hitta bröstet, bli förflyttade till BB osv. Massa nyttig information tycker jag.
 
Det pågår tydligen en debatt mellan socialstyrelsen och barnmorskeförbundet angående om barnet ska sova i egen säng eller inte. Socialstyrelsen menar på att barnet ska från första början sova i egen säng då de sett en liten liten minskning av risken för plötslig spädbarnsdöd. Barnmorskorna håller inte med och pratar för hud-mot-hud vård första tiden då nyfödda har svårt att hålla temperaturen. Ligger de då med pyjamas i egen säng har de svårt att hålla värmen och då de inte har så mycket mat i magen första tiden kan det ta onödigt mycket energi från dem. Personligen tycker jag hud-mot-hud vård verkar bra mycket vettigare (och mysigare), för statistiken för plötslig spädbarnsdöd kan väl ändå inte vara skyhög ändå direkt? Att få ha vår bebis i bara blöja innanför kläderna känns mer rätt + att då behöver man ju faktiskt inte ha massa bebiskläder med till BB ;)
 
Igår var jag hos min barnmorska på besök för att kolla så vi mår bra :) 
Först pratade vi en hel del och sen var det dags att undersöka magen. En barnmorskestudent var också med så först kände barnmorskan på magen + mätte och sen var det studentens tur. Bebis ligger med huvudet ner men det är ruckbart. H*n vet vilket håll h*n ska ut iallafall :)
När hjärtljuden skulle mätas var bebis förmodligen lite uppretad av allt klämande och petande att hjärtljuden låg väldigt högt och h*n rörde sig för fullt. Barnmorskan bestämde att vi skulle gå till labbet och ta blodtryck, vikt och blodsocker för att sedans mäta hjärtljuden igen och hoppas på att bebis lugnat ner sig lite.
Mitt övertryck var lite högt tyckte BM 125/85 + att jag ökat en del i vikt vilket förmodligen beror på vätska. Fick lämna ett urinprov som såg bra ut men BM ville att jag skulle vara uppmärksam på symptom som huvudvärk och yrsel. Allt för att en havandeskapsfögiftning ska undvikas eller upptäckas så fort som möjligt.
Hjärtljuden togs sen igen och då hade bebis lugnat sig lite och de låg på 144slag/minut.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thewaytoyou.blogg.se

resan mot vår högsta önskan, dig ❤ Hannes ❤

RSS 2.0