Tankar

Barnmorskan vi träffade då vi lade upp vår IVF plan berättade att det är ca 35-40% procent som blir gravida på första försöket. En procentsats som inte är skyhög direkt. På så sätt var vi ju också medvetna om att det kanske inte lyckas på första. Positiv som man försöker vara hittar jag då på egna teorier om varför oddsen skulle vara högre just för oss. T ex så tänkte jag att den där relativt låga procentsatsen inkluderar även de som är äldre och gör IVF, och en sak som är säker är ju att fertiliteten inte blir högre ju äldre man blir. Vi är fortfarande unga alltså borde det var lättare för oss. En annan sak jag tänkte mycket på är ju att det verkar ju inte vara något fel på mig så om vi bara får hjälp med själva befruktingsbiten så löser min kropp resten. Många tankar och teorier har vandrat i mitt huvud och jag var till 95% inställd på att det här kommer fungera. Det gjorde det ju också, till en början. Det gör själva besvikelsen extra stor och jobbig. Var det tvungen att visa positivt från första början?!?! Då hade man sluppit bli så glad och hoppfull för att nästa sekund bli totalt nedtryckt! Det kan hända att jag blivit precis lika ledsen och besviken även om det inte vart positivt från början men pissigt är det i vilket fall som helst.
 
Dagen efter jag hade testat negativt bestämde jag mig för att börja skriva. Jag letade fram papper och penna och började. Jag skrev och skrev och skrev. När jag, vad jag tyckte var en liten stund, kollade på klockan hade jag skrivit i ca 2 timmar och 10.5 sidor i blocket var fulla av text. Vilken befrielse! Vad skönt det var! Där väcktes också tanken om att plita ner det i en blogg och nu är jag här. Vissa kan säkert tycka att ett sådant här ämne är för privat att "blotta" sig om men JAG mår bra av att få skriva av mig. JAG tycker att det känns skönt att försöka sätta ord på känslor som jag inte kan finna då någon frågar "hur är det?" Då är det snabbt och lätt att säga "bra" men egentligen så är det inte bara "bra" utan något mer.
 
Jag längtar till den dagen jag kan känna ren och skär lycka! För i 3 år har det känts som jag inte kan vara glad fullt ut. Det är inte så att jag går runt och är ledsen hela tiden men på något sätt känns det som det hela tiden är något som fattas. Jag är en glad och sprallig person så jag tycker inte den här dystra sidan klär mig speciellt väl. Ska bli skönt att bli av med den, tids nog! Som om det här projektet inte vore nog har vi ett annat pågåendes, husbygge. Allt på en och samma gång. Lika bra att gå igenom två tuffa sakerr när man fortfarande är ung och stark. Heja oss! 
 
Kul med era kommentarer och hejarop. Det värmer ska ni veta <3
 
    
 
 
 
 


Kommentarer
Elina

Så starkt av dig att dela med dig!! Hade också lite tufft med den biten ett tag! Får man fråga om ni hade en manlig läkare på fröja? Hade nämligen det och han felbedömde mitt tillstånd i tre år trots att jag redan "visste" vad det var för fel! Det är sjukt att det ska kunna bli så!! Sänder all styrka till er och är alldeles säker på att det kommer lösa sig tids nog! Men håll ut, även om det känns totalt hopplöst ibland!! Kram Elina

Svar: Ja, det var en manlig. Sjukt tröttsamt!!! Borde inte få hända! Det ska gå vägen det här, det tar bara lite längre tid än planerat ;)
Kram
thewaytoyou.blogg.se

2013-01-24 @ 23:19:36
URL: http://Minadagaravelina.blogg.se
PiOmiO

Hej! Jag hittade hit via IVF bloggar. Väntar själv på vår Andra IVF efter att ha blivit avbrutna första gången. Just nu sprayar jag.
Det är inte för privat, vi är ju anonyma...och vi får ENORMT stöd av våra läsare. Jag kollar bloggen flera gånger per dag.!
Håller tummarna för er!
Kram*

Svar: Ja,men dig känner jag ju igen ;) jag var med i IVF tråden du startade på familjeliv. Måste kännas skönt att vara igång igen eller? Stort lycka till! Kram
thewaytoyou.blogg.se

2013-01-25 @ 18:21:41
URL: http://www.piomio.blogg.se
Fertilitetsresresa

Hej, tittar in via ivf-bloggar..

När får ni göra nytt försök? Hoppas allt går vägen då - lycka till!

Svar: Hej! Vi har ju fyra i frysen så det ska bli insättning rätt snart om det går som det ska. Ska skriva ett inlägg om vad som är på gång snart :P vart lite seg nu på att skriva.
thewaytoyou.blogg.se

2013-01-26 @ 16:21:42
URL: http://fertilitetsresa.blogg.se
Anonym

Hej! Jag hittade också din blogg via IVF bloggar. Började själv blogga rätt nyligen och finner kraft och stöd i att skriva av mig och dela denna resa med andra anonyma ivf-bloggare. Önskar dig all lycka till och hoppas du får starta ert andra försök snart!

Svar: Hej!Javisst är det bra att skriva? Heja oss och alla andra i samma sits. Stort lycka till för er !
thewaytoyou.blogg.se

2013-01-26 @ 16:29:14
URL: http://pavagmottre.blogspot.com
PiOmiO

Se där ja.! Men va hade du för nickname/bild i decembertråden? Så kanske jag kommer ihåg dig. Eller du kanske hoppa in i gruppen efter jag lämnade gruppen pga avbrytandet?
Känns bra att vara igång igen ja, men dock blev det lite längre sprayperiod än det var tänkt...pga min mens var super sen.
Kram

Svar: Jag heter Fian87 men kan hända att du hunnit lämna gruppen. Jag höll också på att spraya jättelänge för cykeln inte riktigt stämde. Seeegt! Jag var så orolig att jag skulle glömma av någon av spray tillfällena. Skönt att slippa det nu och jag hoppas inte jag ska behöva göra det igen. Kram
thewaytoyou.blogg.se

2013-01-28 @ 12:17:42
URL: http://www.piomio.blogg.se
Anonym

Goa Sofia, fortsätt att skriva av dig för din egen skull! Låt inte "vissa" hindra dig. All lycka önskas er! Kram

2013-01-29 @ 21:37:53
Anna

Jag kommer följa dig och hålla alla tummar och tår från och med nu!

Svar: Tack :) !
thewaytoyou.blogg.se

2013-02-06 @ 17:06:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thewaytoyou.blogg.se

resan mot vår högsta önskan, dig ❤ Hannes ❤

RSS 2.0