Behandlingen

Den 9 november började jag spraya med Suprecur som är en nässpray som sänker kvinnans egna hormoner. Man ska nollställas. Jag sprayade två "puffar" i vardera näsborre 3 ggr/dag. Jag valde tiderna 5.30 13.30 och 21.30
Jag var nervös över biverkningarna då "de vanliga" var rätt många och det är i princip som att in gå i klimakteriet. Jag får säga att jag mådde förvånadsvärt bra under sprayperioden med undantag från vissa brytaihopochgråtaattacker vilket jag främst tror berodde på fler bebisbesked och nu närmare än någonsin.
 
Den 4 dec ringde Sahlgrenska och det bestämdes att jag skulle börja med hormonsprutorna dagen efter. Hormonsprutorna tillför hormoner då man nu inte producerar några egna pga sprayen. De tillsatta hormonet stimulerar äggstockarna som gör att man börjar producerar fler äggblåsor. Jag fortsatte att ta sprayen men nu bara i en näsborre 3 ggr/dag. Att ta första sprutan var lite nervöst. Jag hade fått prova på sjukhuset i september vilket var obehagligt men gick bra. Nu skulle det göras på riktigt! Sprutan ser som insulinsprutorna diabetiker använder och nålarna är så fina att de knappt känns. Man vänjer sig snabbt och att ta spruta på mig själv var inget som jag ansåg var speciellt jobbigt.
 
Efter att ha tagit sprutor i 5 dagar skulle jag på den sjätte dagen lämna blodprov, 10 dec. De skickades ner till Sahlgrenska och jag fick ringa dagen efter för fortsatt ordination. De ville att jag skulle fortsätta med samma dos men de ville även att jag kom på ett ultraljud dagen efter, 12 dec.
 
På ultraljudet kunde de se ca 10-15 äggblåsor på höger äggstock och något färre på vänster. Jag lämnade blodprov och fick ligga kvar på samma sprutdos.
 
Fredag 14 dec ringde de och berättade att på måndag den 17/12 var det dags. Dags för äggplock, 9.00. På lördagen tog jag en ägglossningsspruta exakt kl 21.00, 36 timmar innan äggplock. Söndagen var spray och sprutfri.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thewaytoyou.blogg.se

resan mot vår högsta önskan, dig ❤ Hannes ❤

RSS 2.0