Prisfråga?

Även om vi såklart hoppas och tror på att några av eskimåerna i frysen ska resultera i vårt lilla mirakel kan man,iallafall inte jag, undgå att tänka ett steg längre. OM vi tvingas genomgå IVF nr 3 är det läge att börja tänka ut en back up plan. När försöken som landstinget erbjuder är slut och KANSKE, mycket olyckligt, inte resulterat i graviditet. Vad gör vi då? Vilka andra alternativ finns det? Så kommer värsta frågeställningen av de alla, har vi råd???? 
Ska "att skaffa barn" komma att bli en prisfråga?
 
Det känns långt bort men ändå får det finnas i åtanke. Privata IVF försök har, vad jag förstått, en prislapp på ca 25 000-30 000kr. Paket om 3 IVF försök/ICSI-behandlingar om kvinnans ålder är under 39 år, kostar på Nordic IVF Center 57 000kr!!!
Skulle det inte fungera med IVF så kanske adoption är att tänka på och det kostar också massa pengar. Ska man behöva belåna sitt barn, eller kanske bara försöken till dem? För garanti att det blir något finns ju inte. Förutom vid adoption då såklart. Det känns helt befängt när man börjar tänka på det :/
 
Lite kvällsfunderingar som snurrar i detta huvud. Ett huvud som förövrigt borde sova för längesen!
Godnatt!


Kommentarer
Elin

Jag har tänkt precis samma tanke 100gr om.. Jag blir lika upprörd varje gång. Det finns nog ingen som "bara" köper ett försök, de flesta vill nog ha sina tre så man garanterat har en chans.

Kram

2013-08-28 @ 01:21:12
URL: http://SomniaFilios.wordpress.com
karin

Jag hann komma dit innan vi ens påbörjat ivf. För det känns så absurt! För vilken annan vård får man max 3 hjälptillfällen i Sverige, för att sedan om "problemet" kvarstå tvingas söka- och bekosta privat vård? Usch!

Jag hoppas innerligt att ni slipper ta beslut om detta!

Kram

2013-08-28 @ 08:29:23
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se
Jakteneftertotallycka

Ja, va hemskt det är. Att det till slut handlar om hur mycket pengar man har.. Horribelt!! Vad jag förstått av andra bloggar så är det inte självklart att man blir godkänd för det där trepacket heller. De ställer vissa krav på hur det ska ha gått för paret tidigare, och hur många försök man redan gjort. Troligen både för deras egen, och för parets skull. Vad kraven är vet jag inte specifikt, för de gör enskild prövning av varje fall (om jag förstått rätt).

2013-08-28 @ 09:04:59
URL: http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/
Libra

Det är tråkigt om man skulle behöva lägga så mycket pengar. Vi är där nu. Tyvärr kostar det ännu mer i staden där vi bor. Vi som skulle vilja köpa hus. :-/

Hoppas ni slipper det. Man kan ju ta det på avbetalning eller använda bruttolöneavdraget via sitt jobb.
Kram

2013-08-28 @ 10:12:33
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thewaytoyou.blogg.se

resan mot vår högsta önskan, dig ❤ Hannes ❤

RSS 2.0